Lange autorit belastend voor rug, nek en schouders

Lange autorit belastend voor rug, nek en schouders

juni 28, 2018 Uit Door Jason Halliwell
Beauty & parfum

Tips van Reaal AOV tegen lichamelijke ongemakken op vakantie. Reaal AOV waarschuwt mensen voor lichamelijke ongemakken na een lange autorit. Met name in de zomervakantie zitten mensen veel langer in de auto dan dat zij gewend zijn. Lang autorijden kan belastend zijn voor je rug, nek en schouders. Reaal komt met tips om de vakantiepret niet te verpesten.

Zwarte zaterdagen
Pim Hafkenscheid, eindverantwoordelijk voor AOV bij Reaal: “Veel mensen gaan met de auto op vakantie. Maar tijdens een rit naar bijvoorbeeld het zuiden van Europa zit je waarschijnlijk veel meer uren in die autostoel dan normaal. Zeker als je ook nog eens in een lange file terecht komt tijdens bijvoorbeeld een van de ‘zwarte zaterdagen’. Zonder goede voorbereiding kan dit leiden tot lichamelijk ongemakken, zoals pijnklachten aan rug, nek of schouders. Deze klachten kunnen een vakantie gemakkelijk verpesten, maar in het ergste geval ook leiden tot arbeidsongeschiktheid. Daarom heeft Reaal, in samenwerking met BBO-ergo, een aantal tips verzameld om autorijden minder belastend te maken.”

5 Tips om lichamelijke klachten op reis te voorkomen:
1. Ga uitgerust op reis. Besteed je eerste vakantiedag aan het voorbereiden en inpakken, en neem hierbij pauzes. Deze dag kun je het werk langzaam loslaten en het vakantiegevoel mag komen.
2. Stel je autostoel goed in zodat de rug goed ondersteund wordt. De rugleuning niet teveel naar achteren, dan ontstaat een gebogen rug en opgetrokken schouders. En dat wil je voorkomen. Bij wisseling van chauffeur even opnieuw de stoel instellen. En denk aan je spiegel.
3. Zorg voor een stevige ondersteuning in de onderrug. Geeft je stoel dit niet, gebruik dan een opgevouwen (dunne) handdoek voor steun.
4. Zit symmetrisch, houd druk op beide billen en voorkom scheef zitten. Heren haal je portefeuille uit je kontzak!
5. Neem voldoende pauzes tijdens de reis, dit is zowel van belang voor fysiek als mentaal herstel. Hiermee voorkom je ongelukken en fysieke ongemakken. Neem bijvoorbeeld een bal mee onderweg. Dan kan je tijdens een pauze even een balletje trappen of, nog beter, overgooien en daarbij de rug en armen lekker uitstrekken. Dat zorgt voor een goede afwisseling.