De Johan Cruijff Arena onderging de afgelopen maanden een enorme metamorfose.

juli 25, 2018 0 Door Jason Halliwell
Beauty & parfum

Zo ziet de omloop op de tweede ring oost er straks uit!De omloop op zowel de eerste als de tweede ring is verbreed, waardoor supporters meer bewegingsvrijheid hebben. Ook zijn de toilet- en horecavoorzieningen flink uitgebreid. Het horeca-ontwerp is verzorgd door Heineken Interieur Design.

De oostkant van het stadion wordt bij aanvang van seizoen 2018/2019 in gebruik genomen. De boel aan die kant is al zo goed als klaar en Heineken Interieur Design legt momenteel de laatste hand aan het ontwerp voor de horeca. Wij kunnen jullie vast laten zien hoe het eruit gaat zien.

Als nieuwe partner van het stadion zet bierbrouwer Heineken in korte tijd een aantal ‘uitdagende plannen’ uiteen, zo lazen we eerder al in ‘My ArenA’, het relatiemagazine van de Arena. Nu zijn er ook plaatjes beschikbaar, zodat jullie een idee krijgen hoe dingen er in het echt uitzien.

Eerder interview met Arena-directeur Henk Markerink over de verbouwing
De designtak van Heineken richtte al meer stadions in en heeft ervaring met de specifieke eisen waaraan horeca in dergelijke grote en drukke ruimtes moet voldoen. Ja, er komen diverse bars op de omloop van de tweede ring, maar men heeft bij het ontwerp ook rekening gehouden met mogelijkheden voor feesten, seminars en presentaties.

Vanaf de tweede ring kijk je door de nieuwe ‘kussengevel’ naar buiten. Voor interieurarchitect Peter Roozeboom leverde dat een aardige opdracht op. “De uitdaging was hoe we de ruimte spannend konden maken en goed kunnen laten werken voor de Arena,” zo legt hij uit.

“De materialen die bij de bouw zijn gebruikt, zijn staal, beton en glad. Koude materialen,” stelt Roozeboom. “Wij voegen daar softe zaken aan toe die sfeerverhogend werken en iets extra’s toevoegen.” Los daarvan houdt men ook goed rekening met snelle en veilige vluchtroutes.

Biertjes tappen op nieuwe omlopen Oost een flinke uitdaging!
Op de verbrede omloop van de eerste ring komen straks veel supporters. Roozeboom weet ook dat juist daar veel bezoekers elkaar kruizen. “Juist op kruispunten waar het druk is, moet je zorgen dat de horeca niet in de weg, maar langs de route staat, daar waar de files zijn,” aldus de architect, die hoopt dat de ruimtes zo aantrekkelijk worden dat bezoekers voor en na wedstrijden graag nog even blijven hangen.

Al met al een flinke klus beseft Roozeboom. “Alles begint bij de informatie die je van de Arena krijgt. In het programma van eisen geeft de Arena aan hoeveel mensen er per ruimte moeten kunnen verblijven en welke momenten belangrijk zijn, bijvoorbeeld de rust van een wedstrijd. Dat is echt een piekmoment. Bezoekers willen naar de wc, willen eten en drinken en dat allemaal in vijftien minuten.”

De horecagelegenheid op niveau zes, zeg maar de verdieping tussen de omloop van de eerste en tweede ring, krijgt volgens Roozeboom een bijzonder karakter. “We zijn nu bezig om een ‘sfeerverhogende wand’ te creëren, waarop de geschiedenis van de Arena is te zien. Twee kunstenaars zijn daar nu mee bezig.” Het is even afwachten hoe het er precies komt uit te zien, maar de plaatjes hierboven en hieronder geven vast een aardig beeld.